آشنایی با اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی

اولین مرتبه ای که کودکان به دندانپزشکی مراجعه می کنند بسیار مهم می باشد. نوبت اول نقش تعیین کننده ای در ذهنیت کودکان ایفا می کند. به همین سبب وجود اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی ها بسیار لازم و ضروری می باشد. اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی اطفال یکی از اولویت های مهم برای جذب و درمان کودکان بیمار می باشد.

آشنایی با اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی

 

اولین مرتبه ای که کودکان به دندانپزشکی مراجعه می کنند بسیار مهم می باشد. نوبت اول نقش تعیین کننده ای در ذهنیت کودکان ایفا می کند. به همین سبب وجود اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی ها بسیار لازم و ضروری می باشد. اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی اطفال یکی از اولویت های مهم برای جذب و درمان کودکان بیمار می باشد. این اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی سبب خواهد شد که آن ها ترسی از انجام امور مربوط به دندانپزشکی نداشته باشند و بدون استرس و نگرانی درمان خود را انجام دهند.

بسیاری از خانواده ها وجود اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی را عاملی مهم برای مراجعه به دندانپزشکی می دانند. زیرا با وجود این اتاق کودکان آن ها تجربه ی خو از دندانپزشکی خواهند داشت و بدون درد سر کودکان خود را درمان خواهند کرد.

بزرگسالان دندانپزشکی را فضایی کاملا تخصصی می دانند. اما این مکان برای کودکان بسیار متفاوت می باشد و فضایی با شکل و رنگ های متنوع و زیبا می باشد که باعث جذب آن ها می شود.

 

 

سرگرمی های موجود در اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی

یکی از عوامل مهم برای ایجاد فضایی مناسب برای کودکان دستگاه های سرگرمی و رسانه هایی است که می توان از آن ها استفاده کرد. این دستگاه ها می تواند فضایی دلنشین و سرگرم کننده را برای کودکان ایجاد کند. به طور مثال می توان از تلویزیون برای اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی استفاده کرد.

تا قبل از وارد شدن به قسمت درمان و پزشک از آن بهره ببرند و سرگرم شوند. حتی می توان از آن در اتاق پزشک نیز استفاده کرد تا کودکان در زمان درمان حواسشان به تلویزیون برود و دچار ترس و اضطراب نشوند.

یکی دیگر از ایده هایی که می توان برای سر گرم کردن کودکان استفاده کرد، ساخت پارک کوچکی برای بچه ها می باشد. برای این کار می توان از وسایل بازی و سرگرم کننده در گوشه ای از مطب و یا اتاقی جدا گانه استفاده کرد. کف اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی که به پارک تشبیه شده است،حتما باید با چمن مصنوعی پوشانده شود.

چیدمان و دکوراسیون اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی

چیدمان و دکوراسیون اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی بسیار مهم می باشد و باید حتم به آن توجه شود. صندلی های رنگارنگ، مبلمان شیک و خوش رنگ می تواند بهترین گزینه برای اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی باشد تا بچه ها به آن ها جذب شوند و دندانپزشکی را به چشم فضایی سر گرم کنند قبول کنند و از آن جا ماندن دچار اضطراب نشوند. از جمله بچه هایی که نگهداری و کنترل کردن آن ها سخت می باشد بچه های پیش فعال هستند.

این بچه ها عموما در جای خود نمی نشینند و مدام در حال بازی می باشند. فضای اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی باید به گونه ای باشد که حتی این بچه ها را نیز سر گرم کند و بتوانند به راحتی در آن جا مشغول بازی و یا فیلم دیدن شوند.

 

رنگ آمیزی مناسب اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی

 

انتخاب رنگ های مناسب برای اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی بسیار حائز اهمیت می باشد به همین سبب برای انتخاب بهتر رنگ ها باید با روانشناسی رنگ ها آشنایی داشته باشید.
به طور مثال بعضی از این روانشناسی رنگ ها را برای شما بیان می کنیم.

رنگ آبی و سبز: اصولا این رنگ ها باعث آرامش بخشیدن می شود.

رنگ قرمز: به طور معمول نشان دهنده ی خطر و احساسات پر انرژی می باشد.

رنگ زرد: رنگی دوستانه می باشد که شادابی را به همراه خود می آورد.

چند نمونه از روانشناسی رنگ ها را برای شما بیان کردیم.  اصولا وسایلی که در دندانپزشکی استفاده می شود سفید و ضد زنگ می باشند. شما باید با انتخاب رنگ های مناسب و شاد فضایی بدون استرس و شاد را برای بچه ها به وجود آوردید تا با کمال میل کودکان به سمت دندانپزشک آمده و ترسی به دل راه ندهند.

برای تزینن دیوار ها علاوه بر استفاده از رنگ ها، شما می توانید از کاغذ دیواری های مناسب کودکان، نقاشی دیوار ها، چسباندن تصویر های کودکانه و … نیز استفاده کنید.

این امر باعث خواهد شد که کودکان در حین درمان سر گرم شوند و حواسشان پرت شود. اگر شما از تصاویر شخصی های کارتونی استفاده کنید که بچه ها آن ها را می شناسند باعث خواهید شد که کودکان در مواجه با دندانپزشکی احساس غریبگی نکنند و حس کنند به فضایی آشنا وارد شده اند.

 

نور پردازی اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی

یکی دیگر مسائل مهم در مورد اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی، نور پردازی و روشنایی آن می باشد. شاید بتوان بیان کرد که این مسئله از تزیینات دیگر نیز مهم تر می باشد.

روشنایی و نور پردازی نه تنها برای بیماران و کودکان مهم می باشد بلکه برای پزشکان و تکنسین ها نیز بسیار مهم می باشد. پزشکان برای انجام دادن کار خود به نحو احسنت باید نور کافی داشته باشند.

اگر نور دندانپزشکی به میزان مورد نیاز نباشد و ضعیف باشد باعث خواهد شد که بیماران دچار اضطراب شده و اثر منفی بر روی آن ها بگذارد. البته باید برای نور پردازی به فضا و اندازه ی اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی توجه شود.

به این صورت که اگر فضای شما کوچک باشد نباید از نور های زیاد استفاده شود زیرا این امر چشم را اذیت کرده و احساس بدی به فرد بیمار به خصوص کودکان می دهد. سقف اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی یکی از قسمت های مهم در آن می باشد.

زیرا هنگامی که کودکان برای معاینه روی صندلی ویژه دندانپزشکی قرار می گیرند باید صورتشان به سمت سقف باشد و سقف اتاق بیشتر از قسمت های دیگر در دید فرد بیمار و بچه ها می باشد. به همین سبب باید دارای نور مناسب و همچنین رنگ آمیزی و عکس های جذاب باشد تا بتواند بچه ها را جذب خود کند و بچه ها نیز با دیدن آن ذهنشان مشغول شود.

در نتیجه ی تمام موارد بالا می توان بیان کرد که اتاق ویژه کودکان در دندانپزشکی حتما باید با فکر و بسیار دقیق تزیین شود و زمان کافی برای چیدمان و دکوراسیون آن گذاشته شود تا بتوان به وسیله ی آن بچه ها را سرگرم کرد. بهتر است در این امر به متخصص طراحی و باز سازی مطب ها مراجعه کنید.

نظر بدهید

(0 نظر)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *