آشنایی با جراحی لثه

افراد زیادی ممکن است در قسمت لثه مشکلاتی را داشته باشند که لازم باشد این مشکلات به وسیله ی جراحی لثه ترمیم و یا حذف شوند. بعضی از زمان ها نیز احتیاج به پیوند بافت های جدید وجود دارد تا بتوان مشکلات لثه را حل کرد. امروزه با پیشرفت های تکنولوژی راه های زیادی برای درمان بیماری های لثه وجود دارد.

آشنایی با جراحی لثه

افراد زیادی ممکن است در قسمت لثه مشکلاتی را داشته باشند که لازم باشد این مشکلات به وسیله ی جراحی لثه ترمیم و یا حذف شوند. بعضی از زمان ها نیز احتیاج به پیوند بافت های جدید وجود دارد تا بتوان مشکلات لثه را حل کرد. امروزه با پیشرفت های تکنولوژی راه های زیادی برای درمان بیماری های لثه وجود دارد.

زمانی که لثه دچار آسیب دیدگی و یا عفونت شده باشد حتما باید سریع به آن رسیدگی شود در غیر این صورت ممکن است این مشکلات پیشرفت کند و به دندان ها، فک، دهان و دیگر قسمت ها سرایت کند. جراحی لثه هم برای سلامتی لثه ها و هم برای زیبایی آن ها انجام می شود.

 

 

دلایل جراحی لثه

دلالیل و فاکتور هایی وجود دارد که می تواند ابتلا به مشکلات لثه ای را افزایش دهد. این فاکتور ها شامل موارد زیر می باشد.

تغییرات هورمونی در خانم ها و دختر ها

تغییرات هورمونی باعث مشکلاتی در لثه های خانم ها می شود که درنتیجه ی آن احتیاج به جراحی لثه حس می شود. این تغییرات باعث حساس شدن لثه ها در خانم ها و دختر ها می شود و بیماری ژنژیویت را در آن ها به وجود می آورد.

 

سیگار کشیدن

یکی از عامل های مهم در ایجاد بیماری های لثه ای، سیگار کشیدن می باشد. حتی اگر شما بخواهید این مشکلات را درمان کنید با وجود سیگار کشیدن نمی توانید نتیجه ی مطلوب را از جراحی لثه خود بگیرید.

دیابت

کسانی که از بیماری دیابت رنج می برند بیشتر مبتلا به بیماری های لثه ای می شوند. در این بیماران تشکیل عفونت ها بسیار زیاد رخ می دهد که در نتیجه ی آن بیماری های لثه ای به وجود می آید.

 

مصرف دارو

بزاق یکی از عواملی می باشد که از دهان و لثه ها محافظت می کند. اگر شما دارو هایی استفاده کنید که در بازار وجود دارد و باعث کاهش بزاق دهان شما شود، ریسک ابتلا به بیماری های لثه ای در دهان شما افزایش می یابد. این دارو ها حتی می توانند بافت لثه ها را دچار مشکل کنند و باعث رشد غیر عادی آن ها شوند.

سایر بیماری ها

بیماری های زیاد دیگری نیز می تواند به وجود آورنده ی بیماری های لثه ای باشد. بیماری هایی مانند ایدز از جمله این بیماری ها می باشد.

ژنتیک

خیلی از افراد به طور ژنتیک استعداد ابتلا به بیماری های لثه ای را دارند. این افراد نسبت به سایر افراد بیشتر دچار بیماری های لثه ای می شوند و به جراحی لثه محتاج می باشند.

 

 

انواع جراحی لثه

جراحی لثه انواع مختلفی را شامل می شود که شما را با آن ها آشنا می کنیم.

لثه برداری

ممکن است لثه بعضی از افراد حالت اضافی داشته باشد و لازم باشد که این بافت اضافه ی لثه برداشته شود. برای انجام این عمل از جراحی لثه استفاده می شود. لثه ی اضافی بیشتر زمان ها بر روی دندان ها آمده و برای تمیز کردن دندان ها مشکل ایجاد می کند به همین سبب پزشک لثه را بی حی کرده و لثه ی اضافی را برش زده و بر می دارد.

جراحی زیبایی لثه

بعضی افراد قصد دارند که زیبایی دهان و لثه خود را بیشتر کنند به همین جهت به جراحی لثه دست می زنند. ممکن است جراحی لثه تنها برای زیبایی نباشد، مثلا اگر دندان های فرد عقب رفته باشند باید این عمل را برای رفع این مشکل انجام دهند.

جراحی فلاپ لثه

اگر عمق موجود در پاکت های روی لثه از ۵ میلی متر بیشتر باشد پزشک اقدام به جراحی لثه می کند تا این پاکت ها را کاهش دهد. دندان پزشک در این روش جراحی لثه، آن را شکاف می دهد تا به طور عمیق تمیز کردن دندان ها را انجام دهد و همچنین عمل جرم گیری را بر روی دندان ها صورت بدهد.

پیوند لثه

اگر بافت لثه ها تحلیل رفته باشند ریشه ی دندان ها به خوبی پوشانده نمی شوند و همچنین قدرت نگه داشتن دندان ها را ندارند. به همین سبب باید پیوند لثه را انجام بدهند.

ترمیم پلاستیک لثه

تغییر شکل لثه ها می تواند در زیبایی افراد تاثیر گذار باشد و آن را به خطر بیاندازد. این روش جراحی لثه زمانی استفاده می شود که لثه ها از روی دندان ها کنار رفته باشند و چهره ی شما را زشت می کند.

 

 

 

توصیه های بعد از جراحی لثه

  • اگر عمل جراحی لثه را انجام داده اید حتما باید بعد از عمل جراحی لثه مراقبت های خاصی را انجام دهید تا سرعت بهبود لثه ی خود را افزایش دهید. این توصیه ها توسط پزشک معالج نیز به شما داده می شود و باید این توصیه ها و مراقبت ها را در منزل رعایت کنید. این مراقبت ها شامل موارد زیر می باشد.
  • اگر گاز های استریل از خون پر شده اند حتما آن ها را تعویض کنید.
  • از دارو ها مسکن بعد از جراحی لثه طبق دستور پزشک کعالج استفاده کنید.
  • از فعالیت های سنگین و شدید خود داری کنید و حتما استراحت کنید.
  • بعد از گذشت ۲۴ ساعت از جراحی لثه خود می توانید دهان خود را با آب نمک شست و شو دهید. این کار باعث کاهش درد و التهاب دندان و لثه ی شما می شود.
  • از خوردن غذا هایی که احتیاج به جویدن زیادی دارد پرهیز کنید. غذاهایی که نرم هستند مثل سوپ، ژله  میل کنید تا به بهبودی شما کمک کند.
  • از سیگار کشیدن پرهیز کنید.
  • از خوابیدن به صورت دراز کشیده خود داری کنید. حتما زیر سر خود بالشی قرار دهید تا خون به گلوی شما راه پیدا نکند.
  • نوشیدنی ها را به هیچ عنوان با نی استفاده نکنید و عمل مکیدن را انجام ندهید.
  • برای کاهش درد و کاهش التهاب می توانید از بسته های یخی و یخ در بیرون از دهان استفاده کنید.
  • عمل مسواک زدن را بعد از جراحی لثه به صورت آهسته و با دقت انجام دهید.
  • شما با توجه به این توصیه ها و مراقبت ها و همچنین انجام آن ها می توانید به بهبودی درمان لثه ای خود کمک کنید و سرعت درمان آن را افزایش دهید.

 

نظر بدهید

(0 نظر)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *