ایمپلنت دندان چیست؟

مردم ایران به طور کلی به ظاهر خود توجه بسیار زیادی دارند و زیبایی دندان یکی از مولفه هایی می باشد که در ایران به آن توجه بسیاری می شود ایمپلنت دندان نیز در زیبایی دندان و همچنین ظاهر افراد تاثیر بسزایی دارد. در این مقاله سعی داریم تمام دانستنی های ایمپلنت دندان را به شما توضیح دهیم.

ایمپلنت دندان

مردم ایران به طور کلی به ظاهر خود توجه بسیار زیادی دارند و زیبایی دندان یکی از مولفه هایی می باشد که در ایران به آن توجه بسیاری می شود ایمپلنت دندان نیز در زیبایی دندان و همچنین ظاهر افراد تاثیر بسزایی دارد. در این مقاله سعی داریم تمام دانستنی های ایمپلنت دندان را به شما توضیح دهیم.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت در اصل جایگزین ریشه دندان شما می شود، ایمپلنت یک پایع قوی و مستحکم برای دندان ثابت (دائمی) و یا قابل جابجایی می باشد که در عین حال با دندان های طبیعی سازگاریه بالایی دارد.

جنس ایمپلنت دندان از تیتانیوم خالص می باشد که بزرگترین مزیت آن سازگاری با بدن انسان می باشد و به صورت یک میله باریک می باشد که درون استخوان فک تعبیه می شود. البته بیشتر متخصصین دندان پزشکی بر این باور می باشند که ایمپلنت دندان بهترین و در عین حال با کیفیت ترین جایگزین برای دندان هایی که خراب شده اند می باشد و نکته قابل توجه در مورد ایمپلنت دندان این می باشد که اگر به طور صحیح و درست از آن حفاظت و نگهداری شود طول عمر و ماندگاری زیادی دارند و همین نکته باعث شده است که مورد توجه اکثر مردم قرارگیرد.

انواع ایمپلنت دندان؟

اندوستیال و سابپریوستیال. ایمپلنت نوع اول درون استخوان فک کاشت می شود. ایمپلنت نوع دوم روی استخوان آرواره و همچنین زیر بافت لثه جایگزاری می شود.

البته امروزه از ایمپلنت دندان سابپریوستیال استفاده نمی شود و دلیل آن استحکام کمتر در مقابل اندوستیال می باشد.

 

عمل جراحی دندان

زمان انجام این فرایند به پیچیدگی و دشواری شرایط عمل و همچنین تعداد عمل جراحی بستگی دارد.

این عمل جراحی به صورت نرمال با بی حسی موضعی صورت می پذیرد در این حالت شما درد را در دهان خود حس نمی کنید ودر حین عمل جراحی هوشیار می باشید و در عین حال می توانید از یک ارامش بخش نیز استفاده کنید تا اضطراب عمل جراحی نداشته باشید و زمان عمل برای شما سخت نباشد.

بعد از بی حسی کامل لثه دندانپزشک یک برش در لثه شما ایجاد خواهد کرد و در استخوان فک شما یک سوراخ ایجاد می کند و در سوراخ ایجاد شده قرار می گیرد.

درشرایط خاص می توان دندان آسیب دیده را کشید و ایمپلنت را جراحی کرد به این روش ایمپلنت یک جلسه ایی یا ایمپلنت دندان فوری نیز می گویند البته روش فوق همیشه جوابگو نمی باشد و طبق موردی که اشاره شد در شرایط خاص می باشد.

اگر ایمپلنت فوری قابل انجام نباشد ایمپلنت چند ماه انجام می باشد که این پروسه برای فک بالا بین ۳ تا ۶ ماه و برای فک پایین بین ۲ تا ۴ ماه می باشد، بعد کشیدن دندانها زمانی که به آن اشاره شد سپری می شود تا استخوان فک فرصت ترمیم کامل را داشته باشد به این نوع جراحی ایمپلنت، ایمپلنت تاخیری گفته می شود.

البته در بعضی از مواقع که بسیار نادر می باشد عمل مذکور تحت بیهوشی انجام می شود، در این صورت ایمپلنت دندان باید در مراکز خاص و با تجهیزات خاص پزشکی صورت بپذیرد.

ایمپلنت تاخیری و فوری را می توان یک و یا دو مرحله انجام داد، در روش ایمپلنت یک مرحله ای میله و اتصالاتی که در بین پروتز و همچنین ایمپلنت متصل می شود به صورت همزمان قرار داده می شود.

روش دو مرحله ای به این صورت انجام می شود که ابتدا میله زیر لثه جایگذاری می شود و در حدود ۲ تا ۳ ماه برای بهبود لثه و استخوان صبر می کنیم و بعد از اینکه بهبودی کامل حاصل شد یک عمل جراحی بسیار سبک تری برای اینکه اتصالات را به آن متصل کنیم انجام خواهد شد.

درهر دو شیوه مذکور پس از گذشت دو الی چهار ماه از عمل جراحی اولیه پروتز نهایی آماده می شود و تحویل داده خواهد شد.

 

مراقبت هایی ک باید بعد از عمل جراحی ایمپلنت انجام داد:

بعد از انجام این عمل ممکن است شما به استراحت نیاز داشته باشید تا بیحسی کاملا از بین برود و در عین حال در بی حسی های موضعی شما به چند ساعت زمان احتیاج دارید که حالت دندان ها و دهان شما به حالت اولیه بازگردد و برخی از افراد از مسکن برای بهبود حالت خود استفاده می کنند.

به صورت عادی بعد از عمل ایمپلنت دندان شما می توانید به خانه برگردید اما اگر عمل شما با بیهوشی کامل انجام شد شما به یک همراه احتیاج دارید تا شما را همراهی کند البته ترجیحا در ۲۴ ساعت اولیه بهتر است دوست یا یکی از نزدیکان از شما مراقبت کند.

چند روز بعد از عمل جراحی بهتر است از غذا های نرم استفاده کنید و همچنین تا وقتی که بی حسی به طور کامل از بین نرفته است از نوشیدنی ها و غذا های داغ استفاده نکنید زیرا به دلیل بی حسی ممکن است خود را به صورت ناخواسته بسوزانید.

 

نظر بدهید

(0 نظر)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *