بلیچینگ چیست؟

بلیچینگ یا همان سفید کردن دندان ها روشی برای زیبا سازی دندان ها و چهره ی افراد می باشد. در این روش یک ماده سفید کننده و ژل سفید کننده استفاده می شود که برای مینای دندان ها به هیچ عنوان ضرر ندارد. شما می توانید با استفاده از بلیچینگ دندان ها، زردی و یا بد رنگی دندان های خود را بر طرف کنید.

آشنایی با بلیچینگ

بلیچینگ یا همان سفید کردن دندان ها روشی برای زیبا سازی دندان ها و چهره ی افراد می باشد. در این روش یک ماده سفید کننده و ژل سفید کننده استفاده می شود که برای مینای دندان ها به هیچ عنوان ضرر ندارد. شما می توانید با استفاده از بلیچینگ دندان ها، زردی و یا بد رنگی دندان های خود را بر طرف کنید.

از بلیچینگ دندان ها نمی توان برای دندان های خاصی استفاده کرد. این دندان ها شامل دندان هایی می باشد که مشکلات پاتولوژیک داشته باشند و یا دندان هایی که در مراحل ابتدایی پوسیدگی دندان باشند.

روش های بلیچینگ

بلیچینگ دندان ها به دو صورت انجام می شود. یکی از آن ها بلیچینگ و یا سفید کردن دندان ها در منزل و دیگری بلیچینگ و یا سفید کردن دندان ها در دندانپزشکی می باشد. ما در این مقاله شما را با این دو روش آشنا می کنیم.

بلیچینگ در منزل

در این روش سفید کردن دندان ها شما تنها یک بار به مطب و دندانپزشکی مراجعه کرده و پزشک از دندان های  فک بالا و پایین شما قالب گیری می کند. در مراجعه بعدی شما قالبی را از پزشک تحویل می گیرید که دقیقا متناسب با دندان های ساخته شده است. شما برای استفاده ی این قالب ماده سفید کننده و ژل سفید کننده را درون آن ریخته و  بر روی دندان هایتان برای مدت زمان معلومی که پزشک تعیین می کند قرار می دهید. با استفاده از این روش دندان های شما طی مدت یک تا ۴ هفته به میزان قابل توجهی سفید می شود. در نتیجه با روش بلیچینگ دندان های سفید و زیبا خواهد شد.

بلیچینگ در مطب دندانپزشکی

سفید کردن دندان ها در مطب دندانپزشکی هزینه ی بیشتری نسبت به بلیچینگ دندان ها در منزل دارد.

بلیچینگ دندان ها در دندانپزشکی به دو صورت انجام می شود که شامل استفاده از دستگاه و یا بدون دستگاه می باشد.

در روش استفاده از دستگاه های تاباننده نور، پزشک برای محافظت از لثه ها، بند پلاستیکی بر روی دندان ها قرار می دهد. پس از آن به میزان زیادی از ماده ی سفید کننده روی دندان ها می گذارد. بعد از این مراحل پزشک به وسیله ی دستگاه های تاباننده نور، نور یا همان لیزر را به ماده ی سفید کننده می تاباند و باعث سفید شدن دندان ها می شود. این نور باعث فعال شدن مواد شیمیایی می شود و سرعت سفید شدن دندان ها را بالا می برد. پزشکان معتقدند که استفاده از این روش باعث سفید شدن چندین لایه از دندان ها می شود.

بلیچینگ در دندانپزشکی از بلیچینگ در منزل بسیار موثر تر می باشد اما باز هم اگر شما می خواهید نتیجه ی بهتری از بلیچینگ در مطب بگیرید، بهتر است بعد از آن چندین مرتبه از بلیچینگ در منزل نیز استفاده کنید.

روش دیگر بدون استفاده از دستگاه در مطب می باشد که در این روش تنها ماده ی سفید کننده روی دندان ها قرار می گیرد و بعد از گذشت یک ساعت دندان شما به طور واضح سفید می شود.

نکته ی مهم در بلیچینگ دندان این است که پزشک تمامی قسمت های نرم دهان شما مثل زبان، لثه، لب و … را با مواد مخصوص پوشش می دهد تا در زمان استفاده از دستگاه های تاباننده نور و لیزر آسیب نبینند. اگر در یک جلسه درمان نتیجه ی مطلوب خود را نگرفتید، نگران نباشید. مطمئن باشید بعد از دو تا سه جلسه حتما نتیجه ی دلخواه را خواهید گرفت.

 

مزایا و معایب بلیچینگ دندان

افراد زمانی از بلیچینگ استفاده می کنند که زیبایی دندان هایشان دچار مشکل شده باشد به همین جهت بعد از انجام آن زیبایی خود را دوباره به دست می آورند و به طبع آن اعتماد به نفسشان نیز بالا می رود. در نتیجه می توانند به راحتی و با خیلی آسوده در جمع صحبت کرده و لبخند بزنند.

بلیچینگ و سفید کردن دندان ممکن است دارای معایبی نیز باشد. یکی از مشکلات آن ماندگار نبودن سفیدی دندان می باشد و بعد از گذشت مدت زمانی رنگ آن به حالت اولیه بر می گردد. یکی دیگر از مشکلات، به وجود آمدن تحریک عصب و حساسیت برای دندان های شما می باشد.

البته اگر شما از نظر غذایی ملاحظه کنید می توانید برای مدت طولانی تری از سفیدی دندان های خود لذت ببرید و نتیجه ی بلیچینگ دندان خود را حفظ کنید.

نکات مهم در زمان بلیچینگ دندان

نکات خیلی زیادی وجود دارد که باید قبل و بعد از انجام بلیچینگ دندان آن ها را رعایت کنید تا نتیجه ی بهتری از ان بگیرید و هزینه ی اضافه انجام ندهید. این نکات شامل موارد زیر می باشند.

حتما قبل از استفاده از مواد و ژل های سفید کننده دندان های خود را به خوبی مسواک بزنید.

ژل و مواد سفید کننده را در دو مرحله از روز استفاده کنید. مرحله اول در ابتدای روز و مرحله ی بعدی در انتهای روز انجام شود.

وجود رنگ تیره در قالب مورد نظر مشکلی ایجاد نمی کند و طبیعی می باشد که به دلیل وجود دندان های پر شده می باشد.

اگر برای قسمتی از لب، لثه، گلو و … حساسیتی به وجود آمد باید تا زمانی که حساسیت بر طرف نشده استفاده از مواد و ژل را قطع کنید.

دندان های شما کمی به سرما حساس می شوند پس نگران نشوید. اما اگر این حساسیت به سرما زیاد و بیش از حد بود و باعث اذیت شدن شما می شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

باید حتما توجه داشته باشید که قسمت بالایی دندان های شما که نزدیک به لثه هستند دیر تر سفید می شوند و قسمت پایینی دندان زودتر سفید می شوند.

هنگامی که از مواد و ژل سفید کنند استفاده می کنید حتما باید قهوه، دخانیات، چای، توتون و … را که باعث زرد شدن دندان ها می شوند را کنار بگذارید. زیرا این مواد غذایی باعث می شود تا مواد سفید کننده کار خود را به درستی انجام ندهند.

فاصله بین مراحل استفاده از ژل و مواد باید حتما بیش از یک ساعت زمان باشد.

افراد زیر ۱۶ سال، خانم های باردار، خانم های شیر ده، بیماران دیابتی، بیماران قلبی اصلا نباید از سفید کردن دندان استفاده کنند.

نظر بدهید

(0 نظر)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *