ارتودنسی چیست؟

مرتب کردن و ردیف کردن دندان ها به وسیله ی درمان ارتودنسی قابل انجام می باشد. دندان های  بسیاری از افراد نا مرتب و نا منظم می باشند به همین جهت آن ها از ظاهرشان راضی نیستند و به راحتی نمی توانند در جمع صحبت کرده و یا لبخند بزنند. این افراد به دنبال راهی هستند که بتوانند دندان های خود را مرتب کنند.

ارتودنسی چیست؟

مرتب کردن و ردیف کردن دندان ها به وسیله ی درمان ارتودنسی قابل انجام می باشد. دندان های  بسیاری از افراد نا مرتب و نا منظم می باشند به همین جهت آن ها از ظاهرشان راضی نیستند و به راحتی نمی توانند در جمع صحبت کرده و یا لبخند بزنند. این افراد به دنبال راهی هستند که بتوانند دندان های خود را مرتب کنند. درمان ارتودنسی راهی برای حرکت دادن دندان ها و صاف کردن آن ها می باشد. در نتیجه ی این درمان اعتماد به نفس فرد بالا رفته و می تواند به راحتی در جمع حضور یابد و دیگر دچار ضعف نباشد. ما در این مقاله سعی داریم اطلاعاتی در مورد ارتودنسی به شما بدهیم تا شما عزیزان قبل از انجام این درمان با آن آشنایی مختصری داشته باشید.

سن مناسب برای ارتودنسی

بهترین زمان برای انجام ارتودنسی دوران کودکی می باشد. اما این مطلب به ابن معنی نیست که بزرگسالان نمی توانن این درمان را انجام دهند. علاوه بر سن و مهمتر از آن تعداد دندان های فرد بیمار می باشد. در نتیجه بهترین زمان برای انجام این درمان زمانی است که تمام دندان ها درآمده باشند و بی نظمی در آن ها دیده شود. از نظر سازمان دندانپزشکان سن مناسب برای انجام ارتودنسی ۸ الی ۹ سال می باشد زیرا در این سن تغییرات دندان ها به راحتی قابل شناسایی می باشد و در اولین زمان می توان آن ها را درمان کرد. همچنین پزشک می تواند تشخیص دهد که دندان های آسیاب چگونه رشد خواهند کرد و به چه میزان دارای نا منظمی می باشد.

آن ها همچنین اعتقاد دارند افراد بالای۱۰ تا ۱۲ سال اگر این درمان را انجام دهند دیگر نتیجه ی مطلوب را نخواهند داشت زیرا دندان های آن ها به طور کامل رشد کرده اند.

افراد زیادی در سن های بالا قصد انجام درمان ارتودنسی بر روی دندان هایشان را می گیرند. این افراد تنها در صورت داشتن لثه ی سالم می توانند این کار را آن هم فقط به قصد مرتب کردن و ردیف کردن دندان ها انجام دهند. با این وجود باز هم این درمان در سنین بالا پیچیدگی های بیشتری دارد و سخت تر انجام می شود.

 

انواع سیم کشی دندان

درمان سیم کشی یا همان ارتودنسی می تواند با مدل های متفاوتی انجام گردد. در اینجا شما را با بعضی از آن ها آشنا می کنیم.

سیم کشی دائم

اگر دندان ها به درمان سخت نیاز داشته باشند باید از سیم کشی دائم استفاده کرد. شما نمی توانید خود به تنهایی و به آسانی این سیم ها را از دهان خود خارج کنید. این سیم ها قلاب ها و نوار هایی می باشند که به دندان ها وصل می شوند و دندان ها را با فشار به حرکت در می آورند.

سیم کشی متحرک

اگر درمان به صورت ساده انجام شود از این نوع وسیله ی متحرک استفاده می شود. این سیم متحرک را می توان به راحتی از دهان درآورد و دندان ها را تمیز کرد و سپس در جای خود قرار داد. این سیم ها حساس و نازک هستند ک فنر دار می باشند و با فشار اندک دندان ها را حرکت می دهند.

سیم کشی مخفی

اگر قصد دارید که سیم کشی دندان های شما دیده نشود و کسی متوجه آن نشود می توانید از سیم کشی مخفی استفاده کنید. این سیم کشی پلاستیک هایی بی رنگ و سفت هستند که به صورت قالب گرفته می شوند و  باعث تغییر حالت دندان های شما می شود. این سیم ها و قالب ها نامرئی هستند و به راحتی می توانید از آن ها استفاده کنید. این نوع درمان زمانی صورت می گیرد که تمام دندان ها شما درآمده باشند. خوبی این روش علاوه بر نامرئی بودن در جا به جایی آسان و راحت آن می باشد. به این سبب شما برای تمیز کردن دندان ها می توانید قالب را به راحتی برداشته و سپس در جای خود قرار دهید.

 

مشکلات ارتودنسی

درمان ارتودنسی علاوه بر فواید فراوانی که دارد ممکن است مشکلاتی را نیز برای افراد به وجود آورد. بهتر است قبل از انجام درمان ارتودنسی با این مشکلات مختصر آشنایی داشته باشید.

پوسیدگی دندان

یکی از این مشکلات به دلیل وسایل ارتودنسی می باشد که در دهان شما و روی دندان هایتان وجود دارد. این وسایل ممکن است باعث شود که مواد غذایی در حین غذا خوردن به آن ها گیر کند. به همین جهت افرادی که درمان ارتودنسی را انجام می دهند حتما باید مسواک زدن، نخ دندان و برس بین دندان ها را انجام دهند تا از پوسیدگی دندان های خود جلوگیری کنند. زمانی که شما تصمیم به ارتودنسی دندان هایتان را گرفتید پزشک حتما آموزش های لازم برای رعایت مسائل بهداشتی را به شما می دهد. شما با رعایت کردن بهداشت و انجام آن ها می توانید از پوسیدگی دندان ها و تغییر رنگ آن ها جلوگیری کنید.

زخم و خراش

یکی از عوارضی که انجام ارتودنسی به همراه دارد به وجود آمدن زخم ها و خراش هایی در دهان افراد می باشد. این اتفاق بسیار طبیعی و شایع می باشد و تا چند روز اول ممکن است فرد دچار خراش و زخم شود اما بعد از آن دهان به وجود وسایل ارتودنسی عادت کرده و دیگر به دهان آسیب نمی رساند. البته استفاده از موم ارتودنسی می تواند به طور قابل ملاحظه ای به کاهش درد شما و زخم نشدن دهان کمک کند.

اشتباه پزشک

یکی از مهمترین و بیشتری عوارض و مشکلاتی که در درمان ارتودنسی به وجود می آید ناشی از مهارت نداشتن پزشک و درمان کننده می باشد. بهم همین سبب حتما قبل از انجام این درمان اطلاعات کافی و لازم را از درمان کنند پیداکنید و سپس برای درمان به او مراجعه کنید. اگر فرد درمان کننده مهارت لازم را برای انجام ارتودنسی نداشته باشد مشکلاتی از قبیل بیماری های لثه ای، به هم زدن نیم رخ فرد بیمار، کشیدن نادرت بیمار، پوسیدگی دندان و … برای بیمار به وجود آورد.

برگشت ارتودنسی

برگشت ارتودنسی یکی از مشکلاتی می باشد که خیلی کم و به ندرت پیش آمده است. از بین افرادی که ارتودنسی انجام می دهند تنها حدود ۵ درصدشان با برگشت ارتودنسی مواجه می شوند. آن هم نه به طور کامل بلکه تغییر حالت به میزان بسیار اندک می باشد.

نظر بدهید

(0 نظر)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *