کامپوزیت دندان چیست؟

دندان یکی از ابزار زیبایی به شمار می رود زیرا در ظاهر و صورت شما بسیار تاثیر گذار می باشد. زمانی که شما لبخند می زنید دندان های شما به نمایش داده می شود به همین سبب لازم است دندان های شما یک رنگ و مرتب و منظم باشند. برای دست یابی به دندان هایی با فرم مناسب می توانید از کامپوزیت استفاده کنید.

 

کامپوزیت دندان چیست؟

دندان یکی از ابزار زیبایی به شمار می رود زیرا در ظاهر و صورت شما بسیار تاثیر گذار می باشد. زمانی که شما لبخند می زنید دندان های شما به نمایش داده می شود به همین سبب لازم است دندان های شما یک رنگ و مرتب و منظم باشند. برای دست یابی به دندان هایی با فرم مناسب می توانید از کامپوزیت استفاده کنید.

روش های درمانی زیادی برای زیبا سازی دندان ها وجود دارد که می توان از کامپوزیت به عنوان روشی نام برد که بدون عوارض جانبی و ماندگار می باشد. دندان پزشک با استفاده از کامپوزیت دندان های افراد را با توجه به مشکلاتی که دارند ترمیم و یا زیبا سازی کند. مشکلاتی که توسط کامپوزیت می تواند حل شود شامل ترک خوردگی، شکستگی، سیاه شدگی و پوسیدگی و … می باشد.

کامپوزیت ونیر دندان

کامپوزیت ونیر دندان یکی از انواع کامپوزیت دندان می باشد که استقبال زیادی از آن شده است. با استفاده از این روش می توان دندان هایی زیبا و مرتب و سفید داشت. در این روش هیچ گونه تراشی روی دندان ها انجام نمی شود به همین سبب آسیبی از این جهت به آن ها وارد نمی شود. این روش درمانی به ارتودنسی فوری نیز معروف می باشد.

کامپوزیت ونیر که از روش های جدید می باشد از نمونه های قبلی مقاومت بالاتری دارد و تخلخل ندارد. همچنین عمر طولانی تری نیز دارند.

مراحل انجام کامپوزیت دندان

برای انجام کامپوزیت دندان باید مراحل مختلفی انجام شود تا بتوان نتیجه ی دلخواه را از آن گرفت. دندانپزشک ابتدا به تمیز کردن دهان و دندان ها می پردازد و عمل جرم گیری را انجام می دهد. این کار به این منظور انجام می شود که روکش ونیر کامپوزیت در سطح تمیزی از دندان قرار بگیرد. بعد از انجام این کار دندانپزشک دندان را خشک می کند تا مواد باندینگ به خوبی کار خود را انجام دهندو دندان ها نباید هیچ گونه رطوبت و یا بزاقی از دهان داشته باشند.

بعد از انجام مراحل بالا دندانپزشک به وسیله ی یک مواد اسیدی سطح رویی دندان ها را متخلخل می کند. این کار به دلیل چسبیدن ونیر کامپوزیت به دندان می باشد. در انتهای کار چسب مخصوص یا همان باندیگ مخصوص کامپوزیت را به روی سطح دندان ها می زنند تا مواد کامپوزیت به خوبی روی دندان ها قرار بگیرد.

برای انجام کامپوزیت دندان های خود حتما به پزشکانی مراجعه کنید که در کار خود مهارت های لازم را داشته باشند تا بتوانید از انجام آن رضایت کافی را داشته باشید. هزینه و قیمت کامپوزیت دندان به مولفه های زیادی بستگی دارد. این مولفه ها شامل مهارت دندانپزشک، قیمت مواد اولیه مورد استفاده شده، کیفیت مواد مورد نیاز، تجربه دندانپزشک، میزان وخامت مشکلات دندان ها و … می باشند.

مزایا و معایب کامپوزیت ونیر دندان

استفاده از این روش مزیت های بسیار زیادی دارد که شما را با آن ها آشنا می کنیم.

یکی از مزیت های مهم آن مقرون به صرفه بودن و قیمت پایین تر این روش نسبت به لمینت می باشد. قیمت لمینت بسیار متغیر می باشد اما قیمت کامپوزیت  به طور نسبی ثابت باشد. در هر دو روش بیمه مقدار خیلی کمی از هزینه ها را متحمل می شود به همین سبب برای افراد قیمت و هزینه ی تمام شده بسیار مهم می باشد.

یکی دیگر از مزیت های آن تغییرات جزئی ایجاد شده روی دندان های طبیعی می باشد. به همین سبب می توان هر زمان که لازم باشد آن را تعویض کرد و با به طور کلی آن را از روی دندان ها برداشت.

مزیت مهم دیگر این روش سرعت انجام کار آن می باشد. کامپوزیت ونیر دندان روی دندان انجام می شود و در آزمایشگاه شکل نمی گیرد. در واقع این کار دقیقا و مستقیما روی دندان انجام می شود. رزین روی دندان قرار می گیرد و به وسیله ی اشعه ای شدید توسط پزشک محکم می شود. اگر بیمار تمایل داشته باشد دندانپزشک می تواند چندین لایه از رزین استفاده کند. صیقل دادن رزین های لایه ی آخر باعث زیبایی و طبیعی تر شدن آن می شود.

از جمله معایب ونیر کامپوزیت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

درست است که استفاده از این روش از نظر هزینه ای به صرفه می باشد اما مقاومت کمتر آن نسبت به لمینت از جمله معایب آن می باشد. به همین سبب احتمال آسیب دیدن آن بیشتر می شود و باید تعویض شود که این خود به نحوی هزینه به بار می آورد.

تغییر رنگ آن ها و لک شدن آن ها نیز از جمله معایب این روش می باشد که باید حتما قبل از انجام آن در نظر گرفت. ظاهر این ونیر ها نسبت به دیگر روش ها کاملا طبیعی نمی باشد.

طول عمر استفاده از این روش بیشتر از دو سال نمی باشد پس اگر به دنبال روشی ماندگار و طولانی می باشید این روش نمی تواند برای شما مناسب باشد.

مراقبت های بعد از انجام کامپوزیت دندان

ماندگاری و دوام کامپوزیت دندان ها بسیار بالا می باشد اگر شما مراقبت هایی که دندانپزشک به شما توصیه می کند را انجام داده و به آن ها عمل کنید. با رعایت اصول بهداشتی و اصول تغذیه می توانید آن را تا بیشتر از ۱۰ سال داشته باشید. روش های مراقبت از دندان های کامپوزیت شده به صورت زیر می باشد.

بعد از انجام این عمل باید حتما به صورت مرتب و همیشگی دندان های خود را مسواک بزنید.

زمانی که شما کامپوزیت دندان های خود را انجام دادید باید از خوردن مواد غذایی سفت پرهیز کنید. زیرا این مواد غذایی به دندان های شما آسیب می زند و آن ها را با ساییدگی مواجه می کند.

برای مراقبت های بهداشتی دندان ها بعد از انجام این عمل تنها مسواک زدن کافی نمی باشد و نمی تواند به طور لازم دندان های شما را نظافت کند و حتما باید از نخ دندان نیز استفاده شود.

مواد مورد استفاده شده دارای خاصیت رنگ پذیری می باشند به همین جهت باید بعد از خوردن قهوه، چای و یا مواد غذایی که مواد رنگی دارند حتما از مسواک استفاده کنید در غیر این صورت دندان های شما به مرور زمان تغییر رنگ می دهند.

 

نظر بدهید

(0 نظر)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *