درمان با لیزر در دندانپزشکی چیست؟

لیزر در دنیای امروز کاربرد های فراوانی در همه ی زمینه ها دارد. یکی از زمینه هایی که بسیار زیاد از روش لیزر استفاده می کند دندانپزشکی می باشد. درمان با لیزر در دندانپزشکی باعث شده است که امور مربوط به آن راحت تر و بسیار موثر تر انجام شود. لیزر یکی از مهم ترین اختراعات بشر می باشد.

درمان با لیزر در دندانپزشکی چیست؟

لیزر در دنیای امروز کاربرد های فراوانی در همه ی زمینه ها دارد. یکی از زمینه هایی که بسیار زیاد از روش لیزر استفاده می کند دندانپزشکی می باشد. درمان با لیزر در دندانپزشکی باعث شده است که امور مربوط به آن راحت تر و بسیار موثر تر انجام شود. لیزر یکی از مهم ترین اختراعات بشر می باشد. درمان با لیزر در دندانپزشکی در گذشته مثل یک رویا بوده است اما امروزه این رویا به واقعیت پیوسته است.

در حقیقت لیزر نوری می باشد که تقویت شده است. این نور طول موج متفاوتی دارد و با توجه به همین طول موج می توان درمان هایی مثل جراحی، کاهش درد و … را در زمینه ی دندانپزشکی انجام می شود.

 

 

مزایای درمان با لیزر در دندانپزشکی

درمان با لیزر در دندانپزشکی مزایای بسیار زیادی دارد که در اینجا شما را با برخی از آن ها آشنا می کنیم. این مزایا شامل موارد زیر می باشد.

بعد از جراحی و عمل کردن با لیزر دیگر نیازی به بخیه نیست.

آلودگی های به وجود آمده در دهان کمتر از روش های دیگر می باشد.

در این روش خونریزی وجود ندارد.

زمان عمل و جراحی بسیار کوتاه می باشد.

بهبودی زخم در درمان با لیزر بسیار سریع است.

درمان با لیزر در دندانپزشکی باعث می شود که به در حین جراحی و عمل به سایر قسمت های دهان آسیب نرسد.

درمان با لیزر درد بسیار کمی دارد.

بیمار ها در این روش احساس راحتی بیشتری دارند و اضطرابی از درمان توسط پزشک ندارند.

 

 

 

کاربرد های درمان با لیزر در دندانپزشکی

درمان با لیزر در دندانپزشکی کاربرد های زیادی دارد. لیزر در بخش های مختلفی از درمان در دندانپزشکی وارد این حوزه شده است. این کاربرد ها به صورت زیر می باشد.

تشخیص دادن پوسیدگی دندان

درمان با لیزر در دندانپزشکی شامل تشخیص پوسیدگی دندان می شود. پوسیدگی های مربوط به دندان را می توان با استفاده از لیزر تشخیص داد. نور لیزر به دندان ها خورده می شود و اگر آن ها دچار پوسیدگی باشند نور فلورانسی از آن ها تولید می شود. در این امر ممکن است مشکلات و اشتباهاتی وجود داشته باشد.  اگر روی دندان های بیمار جرم وجود داشته باشد و یا زیادی خشک باشند، به اشتباه تشخیص پوسیدگی داده می شود. در نتیجه باید حتما از روش های قدیمی نیز استفاده کرد.

تراش دادن دندان

می توان با استفاده از لیزر دندان ها و استخوان ها را تراش داد. این روش بسیار ایمن می باشد. اما یک ایراد مهم دارد آن هم این است که سرعت تراش در این روش بسیار کمتر از توربین می باشد. ایراد دیگری که تراش دادن با لیزر دارد، گران بودن آن می باشد و باید هزینه ی زیادی بابت آن پرداخت شود.

رفع حساسیت های دندانی

دندان های حساس، دندان هایی هستند که در مقابل کمی سرما، یا خوردن میوه های سرد اذیت می شوند. با استفاده از لیزر می توان حساسیت دندان ها را از بین برد. حساسیت دندان ها ممکن است بعد از انجام لمینت و یا جرم گیری به وجود آید.

جلوگیری از پوسیدگی

یکی از موارد درمان با لیزر در دندانپزشکی، جلوگیری و پیشگیری از پوسیدگی می باشد. با استفاده از لیزر می توان کریستال های مینایی را ذوب کرد و بعد از آن دوباره کریستاله شدن را انجام داد. به این ترتیب نفوذ پذیری دندان ها به مقدار زیادی کاهش می یابد و از پوسیدگی و نفوذ میکروب ها جلوگیری می شود.

جرم گیری دندان ها

این عمل امروزه هنوز استفاده نمی شود زیرا اگر از لیزر برای جرم گیری استفاده شود ممکن است به تمام دندان آسیب برساند. در آینده با پیشرفت تکنولوژی می توان این عمل را به صورت بهتری انجام داد که به دندان آسیب نرسد.

سفید کردن دندان با لیزر

یکی دیگر از موارد درمان با لیزر در دندانپزشکی سفید کردن دندان یا همان بلیچینگ می باشد. برای سفید کردن دندان تنها از لیزر استفاده نمی شود اما لیزر می تواند سرعت انجام کار را بسیار بالا برده و راحت تر انجام شود. هزینه ی درمان با لیزر در دندانپزشکی بالا تر از روش های دیگر می باشد.

عصب کشی و درمان ریشه دندان ها با لیزر

عصب کشی در دندانپزشکی با روش هاش گوناگونی انجام می شود، یکی از این روش ها درمان با لیزر در دندانپزشکی می باشد. انجام کامل عصب کشی توسط لیزر انجام نمی شود، اما خوبی این روش این است که می تواند باعث ضدعفونی نقاطی از دندان ها و ریشه ها شود که توسط روش دیگر انجام آن امکان پذیر نمی باشد.

رفع  بد رنگی لثه ها با لیزر

لثه های بعضی از افراد رنگ های نا مناسبی دارند که زیبایی آن ها را دچار مشکل می کند. افراد می توانند با استفاده از لیزر لثه های خود را ترمیم کرده و یک رنگ کنند. افرادی که سیگار می کشند ممکن است به این مشکل دچار شوند.

درمان آفت دهان

درمان با لیزر در دندانپزشکی می تواند شامل درمان آفت دهان شود. آفت در واقع یک ضایعه در دهان می باشد که دردناک می باشد. اگر شما نیز جزء کسانی هستید که از آفت رنج می برید می توانید با استفاده از این روش این بیماری را به حداقل برسانید.

 

انواع لیزر های مورد استفاده در دندانپزشکی

درمان با لیزر در دندانپزشکی رواج یافته است. لیزر هایی که در دندانپزشکی استفاده می شوند شامل موارد زیر می باشند.

لیزر های کم توان و لیزر های پر توان.

لیزر های پر توان از جمه لیزر هایی هستند که برای جراحی و عمل کردن  و همچنین کارهای درمانی استفاده می شوند.

لیزر های کم توان نیز برای درمان هایی از قبیل ترمیم سلولی و یا ضد التهابی استفاده می شوند. لیزر های کم توان همان لیزر هایی هستنکه در فیزیوتراپی نیز استفاده می شوند.

لیزر ها را می توان از منظر دیگری نیز دسته بندی کرد که در زیر شما را با آن ها آشنا می کنیم.

لیزر دی اکسید کربن: این لیزر برای رفع تومور های موجود در دهان و همچنین بافت های استخوان استفاده می شود.

لیزر اربیوم: جراحی های زیبایی با استفاده از این لیزر انجام می شود. به طور مثال پر کردن دندان با لیزر اربیوم انجام می شود.

لیزر دیودی: برای رفع التهاب لثه ها از این لیزر استفاده می شود. این لیزر می تواند بافت های سخت را درمان کند.

نظر بدهید

(0 نظر)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *