ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت‌های دندانی (Dental Implants) قطعاتی هستند که از طریق جراحی در فک کاشته می‌شوند و توانایی جویدن یا ظاهر لبخند فرد را مجدداً بازیابی می‌کنند. ایمپلنت‌ دندان به دو روش معمولی و ایمپلنت دیجیتال اجرا می‌شود و گزینه اصلی در درمان جای خالی دندان‌های از دست رفته هستند.

با انجام ایمپلنت، جایگزین مادام العمری برای دندان‌های خود خواهید داشت که مانند دندان طبیعی عمل می‌کند. ایمپلنت دندان باید توسط دندانپزشک حرفه‌ای و متخصص انجام شود، چرا که استفاده نادرست از آن می‌تواند آسیب‌های بسیار بیشتری را به فرد تحمیل کند. کاشت ایمپلنت دندان روش‌های مختلفی دارد و در ادامه این مقاله در مورد انواع روش‌های کاشت ایمپلنت، مزایا و معایب آن توضیح می‌دهیم.

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی و سلامت فرد را بهبود بخشند. ایمپلنت دندان علاوه بر اینکه جای خالی دندان را به خوبی پر می‌کند، مزایای دیگری هم به همراه دارد. برخی از مهم‌ترین مزایای ایمپلنت دندان عبارت‌اند از:

– بازیابی توانایی جویدن و بهبود آن
– بهبود نحوه تکلم و ادای کلمات
– بازیابی زیبایی لبخند و دندان‌ها
– جلوگیری از تحلیل استخوان فک و حفاظت از سلامت استخوان و لثه
– کمک به ثابت نگه داشتن دندان‌های مجاور
– افزایش اعتماد به نفس
– جلوگیری از افتادگی پوست صورت.

مراحل ایمپلنت دندان

معاینه اولیه و بررسی پارامترهای مورد نیاز برای کاشت ایمپلنت

قبل از کاشت ایمپلنت، دندانپزشک وضعیت سلامت دهان و دندان‌ها را از نظر وجود عفونت یا علائم پوسیدگی دندان فعال یا ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون و دیابت بررسی می‌کند.

برنامه‌ریزی برای درمان، انتخاب روش کاشت ایمپلنت و تعداد ایمپلنت مورد نیاز

پس از بررسی وضعیت سلامت فرد، دندانپزشک با توجه به شرایط موجود، نوع روش کاشت ایمپلنت و تعداد ایمپلنت‌های مورد نیاز را تعیین می‌کند.

کشیدن یا خارج کردن ریشه دندان (در صورت نیاز)

برای کاشت ایمپلنت دندان، دندان پوسیده یا ریشه دندان قبلی باید از جای خود خارج شوند. معمولاً پس از کشیدن دندان یا خارج کردن ریشه، مدتی به لثه فرصت داده می‌شود تا بهبود یابد و سپس مراحل بعدی انجام می‌شود.

پیوند استخوان یا سینوس لیفت (در صورت نیاز)

اگر استخوان فک بیمار کافی قوی نباشد، باید درمان‌های جانبی مانند لیفت لثه و پیوند استخوان انجام شود تا بتوان به پایه ایمپلنت حمایت کافی را داد.

کاشت پایه ایمپلنت درون استخوان فک

در روش معمولی، یک برش عمیق و طولی روی لثه ایجاد شده و پایه ایمپلنت درون استخوان فک نصب می‌شود. در روش دیجیتال، پایه ایمپلنت از طریق یک سوراخ کوچک و پانچ لثه در جای خود قرار می‌گیرد.

قالب گیری از دندان و ارسال به لابراتوار برای ساخت روکش ایمپلنت

برای ساخت روکش ایمپلنت، از دندان قالبگیری می‌شود و قالب تهیه شده به لابراتوار ارسال می‌شود. ساخت روکش ایمپلنت ۲ الی ۳ هفته طول می‌کشد.

نصب اباتمنت و هیلینگ ایمپلنت

اباتمنت و هیلینگ ایمپلنت دو بخش دیگر ایمپلنت دندان هستند که بعد از گذشت تا ۸ ماه از کاشت پایه ایمپلنت، نصب می‌شوند.

سوالات متدوال درباره ایمپلنت ها

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، قیمت ایمپلنت نسبت به سال‌های قبل به‌طور نسبی کاهش‌یافته است. به‌هرحال کل هزینه اول دریافت نمی‌شود و هزینه پروتز آن بعداً دریافت می‌گردد و همچنین اگر در روزهای آموزشی (به دیگر همکاران) وقت جراحی بگیرید هزینه شما شامل تخفیف می‌گردد.
بهتر است قبل از توجه به مارک ، حاذق بودن پزشک مورد اعتماد در اولویت قرار گیرد.ظرافت در کار جراحی ایمپلنت خیلی مهم است.روکش ایمپلنت باید طوری طراحی گردد که در کنار آن غذا گیر نکند و چند سال بعد شاهد پوسیدگی دندان مجاور ایمپلنت نباشیم. اگر جراحی ایمپلنت و قالب‌گیری روکش آن توسط فقط یک پزشک انجام گیرد و تجربه این پزشک بخصوص در بخش جراحی بالا باشد ،کافی است که به او اعتماد کنیم. حال برند ایمپلنت اولویت دوم می‌باشد که از دیدگاه مردم برمبنای کشور سازنده طبقه‌بندی می‌شوند ولی از دیدگاه پزشکان بر مبنای تکنولوژی ساخت سطح ایمپلنت و شکل ایمپلنت و اورجینال بودن آن تقسیم‌بندی می‌شوند.
ایمپلنت دندان فوری روشی است که پایه ایمپلنت دقیقا پس از کشیدن دندان در استخوان فک کاشته می شود. این کار معمولا در همان جلسه پس از کشیدن دندان، صورت می گیرد، اما میتوان کاشت ایمپلنت فوری را تا دو هفته پس از کشیدن دندان هم انجام داد.
اگرچه میزان ناراحتی و درد پس از کاشت ایملنت از فردی به فرد دیگر متفاوت است و جزو سوالات متداول ایمپلنت می باشد اما تقریباً همه بیماران اتفاق نظر دارند که درد ناشی از عمل کاشت ایمپلنت بسیار کمتر از آن چیزی بوده که انتظارش را داشتند. جراحان ایمپلنت از تکنیک های بسیار پیشرفته ای استفاده می کنند و در محیطی بسیار تمیز کار می کنند. به همین علت احتمال عفونت و زخم بسیار کم است و در صورتی که دستورات پزشک را برای مراقبت از ایمپلنت های دندانی پس از انجام عمل جراحی رعایت کرده و مسکن ها و آنتی بیوتیک های مناسب را مصرف کنید؛ احساس درد و ناراحتی شما به حداقل خواهد رسید.