آشنایی با دندانپزشکی اطفال

دندانپزشکی اطفال یکی از حساس ترین و مهم ترین زیر مجموعه های دندانپزشکی می باشد. زیرا زمانی که کودک اولین بار به پزشک مراجعه می کند باید احساس آرامش داشته باشد و بتواند به پزشک اجازه درمان بدهد. دندانپزشکان برای برخورد با کودکان آموزش دیده اند به همین سبب می توانند به راحتی با آن ها برخورد مناسب را داشته باشند.

آشنایی با دندانپزشکی اطفال

دندانپزشکی اطفال یکی از حساس ترین و مهم ترین زیر مجموعه های دندانپزشکی می باشد. زیرا زمانی که کودک اولین بار به پزشک مراجعه می کند باید احساس آرامش داشته باشد و بتواند به پزشک اجازه درمان بدهد. دندانپزشکان برای برخورد با کودکان آموزش دیده اند به همین سبب می توانند به راحتی با آن ها برخورد مناسب را داشته باشند. اگر دندانپزشک نتواند بر خورد مناسب را با کودک داشته باشد، آن کودک از همان زمان ترسی در دل وی ایجاد می شود و تا زمان بزرگسالی با ترس به پزشک مراجعه می کند.

دندانپزشکی اطفال درمان های مربوط به کودکان را در سن های زیر ۱۲ سال و در واقع از دوران نوزادی تا نوجوانی را انجام می دهد. دندان های کودکان پروسه ی مختلفی را طی می کنند. این پروسه در ۶ ماهگی با به وجود آمدن اولین دندان آغاز می شود. دندان های شیری آن ها در سن ۷سالگی می افتد و دندان های اصلی جایگزین آن ها می شود. در زمان این پروسه حتما باید از دندان های کودکان به طور ویژه مراقبت شود در غیر این صورت ممکن است آسیب هایی مانند  بیماری های لثه ای و پوسیدگی دندان و … برای کودکان ایجاد شود که درمان آن ها به سختی انجام می شود. کرم خوردگی یکی از مشکلاتی می باشد که در بین کودکان بسیار اتفاق می افتد به همین سبب ضرورت مراجعه به دندانپزشکی اطفال بسیار حس می شود.

 

خدمات ارائه شده توسط دندانپزشکی اطفال

  1. دندانپزشکی اطفال خدماتی منحصر به فرد را برای کودکان ارائه می دهد. شما باید قبل از مراجعه به دندانپزشکی اطفال از خدماتی که توسط آن ها ارائه می شود اطلاعاتی هر چند مختصر داشته باشید. این خدمات شامل موارد زیر می شود.
  2. تمیز کردن دندان ها و ارائه مراقبت های پیشگیرانه
  3. ارائه توصیه های غذایی به مادر
  4. انجام آزمایش های لازم دندان و دهان نوزادان در دندانپزشکی اطفال
  5. ترمیم کردن پوسیدگی و نقص های دندان های کودکان
  6. کنترل کردن بیماری های مربوط به لثه
  7. درمان های اولیه مربوط به اصلاح دندان ها و صاف کردن آن ها
  8. مشاوره در مورد جلوگیری از عادت های اشتباه کودکان مثل خوردن انگشت
  9. درمان کردن مشکلات دهانی و دندانی مثل  شکستگی لق شدن و یا افتادن دندان ها
  10. یکی از روش هایی که دندانپزشکی اطفال برای جلوگیری از پوشیدگی دندان های در حال رشد آن ها انجام می دهد استفاده از درمان های فلورایدی می باشد که بر طبق این روش پزشک مقداری فلوراید را بر روی دندان های اطفال قرار می دهند.

 

درمان های تخصصی دندانپزشکی اطفال

علاوه بر خدماتی که به صورت عمومی به کودکان ارائه می شود خدمات دیگری به صورت تخصصی در دندانپزشکی اطفال ارائه می شود که در اینجا برخی از آن ها را به شما معرفی می کنیم.

روکش استیل

برای نگهداری و محافظت از دندان هایی که پر شده اند می توان از روکش های استیلی که ضد زنگ هستند استفاده کرد. این درمان برای دندان هایی که پوسیدگی های بسیار شدید داشته اند انجام می شود. در مورد دندان های عقب دهان باید این نکته را متذکر شد که حتما بایستی به سرعت به درمان آن ها بپردازید. در غیر این صورت پوسیدگی این دندان ها به عصب، مینا و عاج آن ها نیز سرایت می کند و باعث خرابی کامل آن ها می شود. در این صورت نمی توان این دندان های آسیب دیده را با رنگ سفید و یا همرنگ پر کرد به همین سبب باید از روکش استیل ضد زنگ استفاده کرد. در کودکان این امر بسیار مهم می باشد و باید از روکش نقره ای رنگی استفاده کرد و بر روی دندان ها چسباند تا از آسیب های بیشتر دندان ها در کودکان جلوگیری کرد.

تمیز کردن دندان ها

در زمان مراجعه به دندانپزشکی اطفال ابتدا ویزیت کاملی از دندان ها انجام می شود و بعد از آن دندان های کودکان به صورت کامل تمیز و جرم گیری می شود که این کار از پوسیدگی ها و بیماری های لثه ای جلوگیری می کند.

پر کردن دندان با مواد همرنگ

برای پر کردن دندان های جلو دهان و یا عقب که در زیبایی کودکان بسیار موثر است از مواد همرنگ استفاده می شود. این مواد بسیار به رنگ دندان ها نزدیک می باشد و باعث می شود تفاوتی بین آن ها نتوان قائل شد.

فلوراید تراپی

فلوراید تراپی زمانی استفاده می شود که مواد معدنی دندان های شما از بین رفته باشد و بخواهید با استفاده از این درمان مواد معدنی آن را بهبود ببخشید. این روش یکی از بهترین راه ها برای دندان های در حال رشد اطفال می باشد.

خرابی دندان ها

خرابی دندان یا همان پوسیدگی دندان یک بیماری است که ممکن است از زمان کودکی آغاز شود. دندانپزشکی اطفال می تواند با معاینه به این خرابی پی ببرد و در زمان مناسب از پیشرفت آن جلوگیری کند.

عصب کشی

یکی از روش های درمان برای عفونت های عصبی دندان عصب کشی می باشد. زمانی که دندان های کودکان شکسته باشند می توان از این روش درمانی استفاده کرد.

از دیگر درمان های تخصصی می توان به کشیدن دندان، ارتودنسی، سیالنت تراپی، نگهدانده ها و … اشاره کرد.

 

نتیجه گیری

در دندانپزشکی اطفال، پیشگیری از بیماری‌های دندانی، آموزش بهداشت دهان و دندان‌ها، ارائه مراقبت‌های دندانی پیشگیرانه، و درمان مشکلات دندانی از جمله اهداف اصلی است. این حوزه به کودکان کمک می‌کند تا از سن بسیار کوچک‌تر به مراقبت از دندان‌ها عادت کنند و از زمان کودکی برای حفظ سلامت دندان‌ها اقداماتی انجام دهند که تاثیر مثبت طولانی‌مدتی بر روی سلامت دهان و دندان‌هایشان داشته باشد.

نظر بدهید

(0 نظر)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *